
Kerk en krant (6)
Door: J. Bos

 

De loop van het boek Eigentijds en eigenzinnig[1] volgend, zijn we toegekomen
aan de ontstaansgeschiedenis van het Reformatorisch Dagblad.

‘In dezelfde periode waarin de redactie van het Gereformeerd Gezinsblad besloot
om voortaan als Nederlands Dagblad verder te gaan, werden uit onvrede met de
bestaande orthodox protestantse pers voorbereidingen getroffen om een krant
voor bevindelijk gereformeerden op te richten.’ (p. 61)

De onvrede werd veroorzaakt doordat de genoemde pers de boodschap van de
Bijbel steeds meer aanpaste aan de maatschappelijke veranderingen die na de
Tweede  Wereldoorlog  plaatsvonden,  bijvoorbeeld  wat  onderwerpen  als
zondagsbesteding, homoseksualiteit, echtscheiding en geboortebeperking betreft.
De roep om een eigen krant kwam met name voort uit de moeite die men had met
de koers van het dagblad Trouw. De aanleiding voor concrete plannen was de
berichtgeving  van  die  krant  over  uitbraken  van  polio  in  de  jaren  zestig.  In
bevindelijke kring had men vanouds principiële bezwaren tegen inenten[2], en dat
werd door Trouw als oorzaak van de uitbraken aangeduid. Aanvankelijk had de
krant tot op zekere hoogte nog wel begrip voor de bezwaren, maar vanaf eind
1966  was  dit  niet  langer  het  geval.  Vijf  SGP-leden  uit  Driebergen  kwamen
vervolgens in het geweer tegen de ‘eenzijdige voorlichting’ van Trouw. Zij namen
het initiatief voor het oprichten van een nieuw dagblad. Er werd voor hen een
adviesrapport geschreven door L.M.P. (Bert) Scholten (1939-2020), lid van de
Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Van den Belt:

‘Dit werd de blauwdruk van het toekomstige RD.

(…) Cruciaal was zijn suggestie om de lezers af te bakenen tot de SGP-achterban.
Op  dat  moment  ging  deze  groep  grotendeels  op  in  een  grotere  orthodox
protestantse  wereld.  (…)  het  best  georganiseerde  deel  van  die  orthodox
protestantse  wereld  veranderde:  in  de  synodaal  gereformeerde  gemeenschap
werden zekerheden, bijvoorbeeld het gezag van de Bijbel, losgelaten. Door de
beoogde doelgroep tot de SGP-achterban te beperken, namen de RD-oprichters

https://semper-reformanda.nl/kerk-en-krant-6/


afstand van dat milieu.’ (p. 68)

Scholten  onderscheidde  vier  christelijke  dagbladen,  waarvan  hij  uiteenzette
waarom ze niet in aanmerking kwamen als krant voor bevindelijken: Trouw, de
Rotterdammer Kwartetbladen, het Friesch Dagblad en het Nederlands Dagblad.
Nadat in het boek de beoordeling van Scholten van de eerste drie is behandeld,
staat er:

‘Het Nederlands Dagblad  nam hij amper serieus: ‘Het is zeer kerkistisch. […]
Kerknieuws uit de eigen kring vomt de hoofdmoot.’ Kortom, de vier bestaande
christelijke dagbladen voldeden niet  voor bevindelijk  gereformeerden.  Er was
sprake van een gat in de markt.
Om  dat  gat  te  vullen  moest  de  nieuwe  krant  zich  dus  op  SGP-stemmers
oriënteren. Hiermee was de doelgroep volgens Scholten helder afgebakend. (…)
Met de SGP als afbakeningscriterium ontstond een principieel verantwoord kader
voor het nieuwe dagblad.’ (p. 70)
Maar  onafhankelijkheid  was  geboden,  stelde  Scholten.  (…)  Er  moest  een
staatkundig gereformeerde krant komen, maar het mocht ‘geen SGP-orgaan’ zijn.
(…) Hierdoor ontstond een spanning die kenmerkend zou worden voor het RD:
enerzijds verbond de krant zich met een specifieke gemeenschap en anderzijds
streefde de krant naar een onafhankelijke positie.’ (p. 70-71)

Begin 1968 werd de Stichting Reformatorische Publicatie (SRP) opgericht, die de
uitgave van het dagblad voorbereidde. Daarbij  kreeg men te maken met een
aantal kwesties. Daarvan noemen we met name de vraag die het meest met ons
onderwerp  te  maken  heeft,  nl.  de  vertegenwoordiging  vanuit  de  diverse
kerkverbanden  waartoe  de  SGP-stemmers,  de  doelgroep,  behoorden.

In eerste instantie was het beleid gericht op het verkrijgen van steun vanuit de
kerkverbanden. Er werd een Raad van Toezicht ingesteld, die bestond uit mannen
uit  de  Nederlandse  Hervormde  Kerk,  de  Gereformeerde  Gemeenten,  de
Christelijke Gereformeerde Kerk, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de
Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Naar aanleiding van onvrede over
de verdeling van de zetels werd er een comité gevormd om te adviseren over de
kerkelijke vertegenwoordiging, met als resultaat:

‘De  zetelverdeling  van  de  Raad  van  Toezicht  werd  een  afspiegeling  van  de
kerkverbanden en hun grootte. De SRP en het comité onderstreepten vervolgens



gezamenlijk in mei 1969 het belang van de vijf uitgangspunten[3] en verklaarden
‘groepsbelangen’ en ‘kerkelijk overwicht’ taboe. Het ging om de gemeenschap
van bevindelijk gereformeerden als geheel.’ (p. 77)

Opmerkelijk genoeg was de eerste chef-redacteur van het RD, B. (Bert) van der
Ros (1914-2014), vrijgemaakt gereformeerd.

‘Met zijn benoeming maakte Van der Ros een opvallende stap. Hij was op dat
moment betrokken bij  de oprichting van de Gereformeerde Omroepvereniging
(GOV).  Dit  type organisatie,  bovendien vrijgemaakt gereformeerd, werd in de
SRP-statuten  veroordeeld.  Het  was  dus  niet  verbazingwekkend dat  Jongeling
ondertussen in het ND schreef: ‘Het eist wel veel geestelijke acrobatiek om als
eindredacteur op het ene en tegelijk als chef-redacteur op het andere paard te
rijden.’’ (p. 85)

Het RD verscheen voor het eerst op 1 april 1971. We hebben gezien dat er vanaf
het begin ‘interkerkelijk’ was opgebouwd, waarbij de leer van art. 29 NGB over
het  onderscheiden  van  de  ware  kerk  niet  serieus  werd  genomen.[4]  In
tegenstelling tot het ND is de krant op dat punt niet veranderd in de loop der
jaren.  Dat  betekent  dat  de  ‘gemeenschap  van  bevindelijk  gereformeerden’
belangrijker  wordt  geacht  dan  (het  adres  van)  de  kerk.

 

[1] Christoph van den Belt, Eigentijds en eigenzinnig, Een geschiedenis van het
Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad (1960-2000),  Amsterdam,
Prometheus, 2021
[2]  Van 1872-1939 kende Nederland een vaccinatieplicht,  waartegen de SGP
sinds de oprichting in 1918 heeft gestreden.
[3]  Deze  uitgangspunten  waren  begin  1967  door  de  SRP  geformuleerd:  de
aanvaarding  van  de  Statenvertaling,  de  onverkorte  Drie  Formulieren  van
Enigheid,  geen  nieuwsberichten  over  radio-  en  televisieprogramma’s,  geen
aandacht voor sport, een zeer selectief beleid ten aanzien van advertenties. (p.
73)
[4]  Zie ook: https://semper-reformanda.nl/kerk-en-krant-4/

https://semper-reformanda.nl/kerk-en-krant-4/

